Publicat de: mircioaga | decembrie 2, 2010

Noutăţi: Despre demnitate. Studiu de caz: ungurii şi Istoria României.

Am citit, de curând, traducerea din maghiară a unui articol numit „Epoca de aur Orbán” (http://www.observatorcultural.ro/0-comentarii*articleID_29744-articles_details.html). În esenţă, autorul deplânge ceea ce el numeşte castrarea democraţiei în Ungaria. Nu am căderea să comentez ce se întâmplă, în ordine politică, dincolo de Arad. Îmi permit totuşi să observ că, de câtăva vreme încoace, mulţi jelesc viitorul apropiat al ţării vecine şi prietene. Motivul principal este felul în care prim-ministrul maghiar a înţeles să gestioneze, odată cu izbucnirea crizei, relaţia dintre bănci şi cetăţeni: importante măsuri au fost luate de guvern cu scopul de a uşura semnificativ poverile cetăţenilor ce au credite de returnat. În timp ce, din câte înţeleg din mass media, acasă la el Orbán Viktor e foarte apreciat pentru acţiunile sale, în lume respectivele fapte provoacă temeri – şi cea mai mare e că ţara va falimenta.

Neliniştile, mari, durează de câţiva buni anişori. Nimic nu pare a le confirma. Eu chiar am fost în Ungaria în urmă cu vreo 18 luni şi am mers pe autostrăzi excelente, am zăbovit în Budapesta cu plăcere – bucurându-mă de tot ceea ce un oraş frumos şi prosper şi vesel poate oferi. Cu toate acestea, nu vreau să dau pronosticuri. E posibil ca, la fel ca în 1956, ungurii să plătească scump felul în care ei sfidează structuri politico-social-financiare care, atunci ca şi acum, se dovedesc oprimante şi absurde. La fel de posibil e ca, la fel ca în anii 80, când Ungaria era cea mai liberală ţară din blocul sovietic, locuitorii ei să se bucure din belşug de roadele felului în care liderii lor îi conduc; sigur este că şi Nagy Imre, şi Kádár şi Orbán sunt exemple de conducători demni, şi nu e de mirare că demnitatea e o trăsătură puternică a maghiarilor. Că unii dintre ei sunt prost-crescuţi şi mândria lor devine îngâmfare idioată, e altă discuţie: fiecare pădure cu uscăturile ei. Nu defectele altora – multe-puţine – mă dor pe mine. Eu sufăr când văd cât de lipsiţi de coloană vertebrală sunt guvernanţii noştri şi nu pot să uit cum, când s-a desfăşurat referendumul pentru destituirea Preşedintelui României, alde Ponta şi Băsescu au umblat cu capetele plecate pe la puternicii Europei. Între ei, şi Orbán Viktor care, e de notorietate, i-a îndemnat pe maghiarii din România să nu iasă la vot.

Şi iată cum, o populaţie demnă şi solidară, hotărăşte soarta unui popor.

Mai clar: iată cum ungurii scriu, cu mândrie, din nou, istoria României.


Răspunsuri

  1. Salut, John ! Ca și tine am o părere bună despre vecinii noștri maghiari, apreciez orientarea lor politică și mi-aș dori ca și colonia noastră să-și îndrepte șira spinării și să nu se mai ploconească în stil fanariot pe la diverse porți străine. Am avut o mare speranță și acum am o mare părere de rău… dar din păcate sunt obișnuit cu alegerile mele idioate. Victor Orban face o politică pentru cei ce l-au ales, este consecvent și nu m-aș mira să pună într-o bună zi punctul pe I . Să nu ai un plan, să nu faci mai nimic pentru poporul tău în ziua de azi, să stai acolo … ca boul în păpușoi… mi se pare de neconceput. Capul plecat, capul plecat, o rușine cu care nu pot fi de acord… dar trag speranța că la următoarea tragere va fi mai bine !! Prea mult timp nu mai avem … dar mai sperăm ! Păi nu ?

    • Complicat… Ce făceau maghiarii când am scris rândurile pe care le comentezi nu prea se leagă cu ce comite acum VO.

      • Cred că o dai la întors amice !

      • Cred că VO a dat-o la întors. Când gestiona relația ungurilor cu băncile era un fel de politică. Alt fel de politică e atașarea Ungariei la imperialismul rusesc.

  2. Da, sunteti un om norocos care a ales corect. Aveti o munca interesanta. Cam asta fac si eu: improvizez, ma armonizez cu persoanele din jurul meu, incerc sa le inteleg suferintele, visele, neputintele. Dar multi oameni poarta masti, n-au invatat sa-si exploreze zonele mai intunecate. De aici vine fariseismul. Multi oameni cred ca sunt buni pentru ca nu fac rau. De fapt, rau facem in fiecare moment in care nu ne pasa de ce se intampla in jurul nostru. Armonizarea cu scenograful si actorii presupune un efort foarte mare. Orice efort este rasplatit. Eu incerc sa ma armonizez si cu plantele, animalele, adica cu Tot. Suntem un sistem viu, un puzzle in care orice faptura are o melodie a ei. In acest sistem exista si entitati dizarmonice, asa cum este si Basescu si multi oameni, care ” canta” o muzica dizarmonioasa, pentru ca asa sunt ei in interior. Cand la conducerea unei tari vin astfel de oameni incepe nebunia, pentru ca toti suntem nevoiti sa jucam in piesa unui regizor nebun, ori sa cantam intr-o orchesta dirijata de un nebun. Ati observat ca in natura ne simtim bine? Desigur ca ati observat. Pentru ca in natura totul este in armonie si sunetele si culorile ne vindeca sufletele sfasiate de claxoane, manele, urletele, tzipetele semenilor nostri nervosi. Cand orchestra este dirijata de un nebun, oameni ca dvs sunt nevoiti sa cerseasca bani ca sa-si poata continua munca. Pentru ca banii din buget sunt inghititi de posetele, pantofii cu toc, vilele, masinile si vacantele dizarmonicilor.

    • Eu cred că până şi intenţia de a nu face rău e preţioasă.

  3. :)) Ati ras ca Moromete. Chiar asa. Sa rada ei viile? Mai ales ca vinul este sangele lui Hristos. Am intalnit pe fb un tip care incerca sa ma convinga ca drogurile au un efect benefic, ne ajuta sa intram in transa. Stiu si eu ca se foloseau ayahuasca si alte plante care ne ajuta sa intram, zic ei, in transa. I-am vazut pe cei ce ies tot timpul in astral. Sunt dusi cu pluta, au nazareli. Pentru ei planul fizic nu mai exista. Ca vrajitoarele care calatoresc pe maturi. O tipa mi-a propus sa ma ajute sa castig bani si prosperitate. E simplu. Ii trimit o poza cu mine, fiica si sotul meu, ea pune cateva picaturi dintr-un ulei in a carui compozitie este si busuiocul, ca sa fie magie alba,, dupa care ea arde fotografia. Tipa avea si ea initieri reiki, ca 54% dintre romanii care se plictisec prin orase si nu mai stiu cu ce sa se ocupe.A propos de maturi,stiti care este noua gaselnita la ortodocsii din zona mea? Duc la biserica, pomana pentru sufletul mortilor, lanterne, maturi, farase si galeti. Cred ca a inceput curatenia de primavara in lumea mortilor. Intram deja in zona Marin Sorescu.

    • He he he… Cât va mai dura până vor duce televizorul, aragazul, maşina?

      • :)) Frigider a dus deja o matusa de-a mea. Tot ea a turnat o placa oribila din nu stiu ce marmura peste mormantul mamei ei. Popa a pus termopane si perdelute, iar la intrarea in curtea bisericii sta falnic un copac din ghips, cred. Nu i-am inteles rostul. Imi placea cimitirul…Avea cruci frumoase, din lemn. Acolo sunt ingropati batranii din copilaria mea si-mi place sa-i mai vizitez, sa mi-i amintesc. Era o batrana care imi dadea sa mananc cand eram mica. Eram un copil curios, care cauta diverse pretexte ca sa-si faca prieteni in sat si sa le asculte povestile. Se spunea ca e vrajitoare si ca pe cosul casei ei a fost vazuta intrand o flacara, adica un zmeu. Cred ca dorinta de a vedea zmeul ma mana mereu spre casa ei. Mai era si batrana care dadea cu bobii. Si la ea zaboveam. Vecina de peste drum imi dadea lapte cu malai. Bunica era rece, distanta. La ea nu prea mergeam. Nici n-aveam nevoie: imi facusem bunici in tot satul. Nu e de mirare ca m-am plictisit la scoala destul de repede. Batranii erau mult mai interesanti decat regulile si definitiile care-mi chinuiau sufletul dornic de informatie vie incifrata in om, animal, planta si vant.
        Nu m-ar deranja deloc daca mi-ati vorbi putin despre munca de regizor. Sunteti singurul regizor cu care am comunicat vreodata. Simt nevoia de normalitate. Tocmai am lasat niste comentarii acide pe site-ul unor legionari care se cred rasa ariana. Ma tem sa nu ma molipsesc si eu de la nebunia generalizata.

      • Mulţumesc pentru invitaţie. Nu ştiu, din păcate, cum să îi răspund. Mi se pare o muncă obişnuită. Ca fiecare activitate, cu particulărităţile ei. Regia de teatru presupune relaţii active cu un text (sau un pretext de spectacol). La fel de importante sunt raporturile cu scenograful şi actorii – raporturi delicate, care trebuie să stimuleze şi să menţină plăcerea lor de a fi creativi. În principal, cam asta e…

  4. Asta-i tara in care totul se imbraca in staniol, iar cand cineva scoate mizeria la suprafata incercand s-o curete vin repede masonii, slugile sforarilor din umbra, acoperind mizeria cu un strat gros de pudra si parfumand-o cu citate din Biblie, ori discursuri patriotice, drapele. Or fi si masoni cinstiti, nu generalizez. Dar de ce accepta sa fie slugile cuiva, cand ar putea fi liberi? Pentru ca sunt snobi si parveniti si simt nevoia sa fie mai presus decat noi, muritorii de rand? Sa rad? Sa plang? Sa plec din tara? Unde? Pe tot pamantul este controlul sforarilor.
    http://mariadakhel.blogspot.ro/2013/07/tara-poleiului-si-sclipiciului.html

    • Bălcesu nu a fost mason?

      • Basescu parca e tatal lor. Cred ca apartine unei masonerii ucigase. Am citit pe net despre ” Cranii si oase”. E ca piratii de odinioara, fara scrupule. Ati observat? Basescu nu rade, hahaie batjocoritor.

      • Aşa a fost instruit.

  5. Eu cred ca romanii nici macar nu stiu ce vor. Fiti convins ca ” cineva” testeaza piata. Stiti bine ca cei ce conduc lumea din umbra au si psihologi si sociologi si chiar paranormali care ne citesc ca pe niste carti deschise. Daca ati avut curiozitatea sa intrati in zona de teorie a conspiratiei, citind ce spun Vasile Rudan, gen Emil Strainu si gen Chelaru, ati aflat ca suntem controlati si tinuti sub observatie. S-a creat un curent artificial potrivit caruia murim de dor sa ne unim. Si da-i cu circul si spectacolul cu ii, itzari, cantece patriotice, poduri de flori. Unii sunt sinceri, altii se molipsesc de la ceilalti si devine o moda. O sa observati ca o parte dintre liderii care vor unirea cu Moldova sunt masoni. Este o masonerie de tip familia Herdelea. Noi suntem Ion care se scarpina in cap si se intreaba daca boierii masoni au observat ca acest popor se imbraca second hand, mananca prost, este plin de frustrari si foarte bolnav. TBC-ul este boala saraciei, iar ezoteric este boala tristetii. Tristetea ne este provocata de presiunile facute asupra noastra din toate partile. Am citit pe net ca Tarkovski s-a imbolnavit de TBC. Nici nu ma mir. Filmele sale dovedesc ca era un spirit liber constrans sa traisca intr-o lume sumbra. La mine, tristetea se manifesta tot in zona inimii si a plamanilor. Cand traiesc prea mult in orasul incremenit in goana dupa ban si acordurile manelelor, incep sa simt ca nu mai respir bine si atunci fug la tara, sa ma curat de toata uratenia acestor timpuri absurde. Daniil Harms este unul dintre scriitorii care m-au facut sa rad cu pofta. Si Urmuz. Dar acum imi dau seama ca ei descriau situatii reale, personaje reale. Basescu este unul dintre Turnavitii lui Urmuz. Sa mai spuna cineva ca istoria nu se repeta. Eu, dvs, Dan Ioanitescu si altii suntem personajele din poiana lui Iocan. Avem si legionari. Doar ca regele este batran acum. O profesoara i-a zis fiicei mele: ” Ai nume strain dar porti ie romaneasca!”. A venit acasa uimita si nu stia daca sa rada sau sa se intristeze. Are nume strain dar e nascuta si crescuta in Romania. Eu sunt romanca prin nastere, sotul meu are cetatenie romana Ea face voluntariat aici, in tara asta, dar nu are voie sa poarte ie romaneasca? Si apoi, ia nici nu era romaneasca. Avea motive florale care puteau fi foarte bine mexicane, africane, orientale. Poporul roman devine fascist? Nici nu ma mir ca fiica mea invata pe rupte si spera sa plece din tara. Iar eu o incurajez sa plece unde o vedea cu ochii, pentru ca aici se va plafona si se va imbolnavi de tristete.

    • Cred că e foarte bine că o îndemnaţi pe fata dumneavostră să îşi caute destinul pe alte meleaguri. Pe aici, mi se pare, nu prea mai e nimic de făcut.

      • Gaseste si pe aici: pe langa medicina, face din cand in cand cursuri de teatru, salsa si ce se mai poate face prin urbea noastra. Doar ca…acestea o ajuta in dezvoltarea personala. Ca medic n-o vad suportand conditiile din spital. A apucat sa vada cum se lucreaza in spitalele din Finlanda si Spania.

      • Face de toate…

  6. De acord ca au rostul lor cioburile de istorie, dar pana cand? Pana cand nicio palma de pamant nu ne va mai apartine? Nu observati ca si in asta e o capcana? Putem vorbi despre orice, numai sa nu dorim libertate. Doldora de istorie, culti, inteligenti, tot sclavi ne numim cand suntem cersetori pe propriile pamanturi. De ce nu vor romanii sa se priveasca intr-o oglinda curata? Dupa ce ne eliberam tara, recuperam banii furati, ridicam spitale moderne si curate, facem un sistem educational care nu robotizeaza copiii, nu-i uniformizeaza, putem merge cu fruntea sus pe pamanturile frumoasei Romanii. Eu zic sa revenim cu totii cu picioarele pe pamant si sa nu ne mai imbatam cu apa chioara.

    • Poate ar fi bine să nu ne mai îmbătăm deloc. Poate nu un Ţepeş ne trebuie, ci un Burebista.

      • Am incercat eu sa joc rolul lui Burebista, pentru ca ma pot armoniza cu toate tipurile de religii si cai spirituale. Inteleg sistemele si le depistez virusurile. Inteleg chiar si gargaunii masoneriei, dar refuz sa lucrez cu masoni. Este imposibil sa-i unesti pe romani, mai ales daca esti femeie. Bata in cap si injuratura intr-un popor ce inca mai crede in mitul lui Adam si al Evei este tratamentul pentru femeile obraznice, ca mine. Am patit-o in grupurile in care canta cucosii ezoterici. Sa nu cumva sa indraznesti sa spui ca liderul de grup este pe nivel de constiinta prea jos ca sa fie un adevarat maestru, ca-ti sar toti in cap.
        Am incercat pe net, desigur. N-o sa ma vedeti in strada tinand o portavoce in mana. Ii las lui Ioanitescu rolu lui Burebista. :))

      • He he, adică să radă el viile?

  7. Este interesant articolul pe care-l comentezi aici , John . Si ai dreptate sa fii de acord cu modul in care Orban si-a aparat concetatenii in ” razboiul ” cu sistemul bancar in asa-zisa criza financiara care ne tot racaie de ceva timp incoace. Epoca Orban poate inspira si un eventual plan romanesc de revenire economica. Dar ceea ce a facut Orban cu mare indrazneala este greu de presupus ca se poate intampla la noi . Ca sa redai mandria , increderea de sine, optimismul …unui popor intreg , trebuie sa fii tu insuti un om echilibrat, cinstit, curajos, mandru, vizionar si mai ales sa stii ce vrei . Degeaba construiesti sali de sport si parcuri si telegondole , acolo unde nu-i nevoie de ele , numai ca sa-ti umfli buzunarele proprii si ale prietenilor de guvernare…Degeaba imi fluturi pe la nas ideea de justitie daca tu insuti esti corupt pana in maduva oaselor. Ca si intr-o familie , exemplul personal conteaza . Si iata rezultatele ! Da-ne Doamne ploaie , ca de irigatii si autostrazi n-avem nevoie !

    • Cum să fim demni când inşii din fruntea ţării sunt zmei la Bucureşti dar, cum trec de vamă, exersează mândria ghiocelului?

      • Jegul acopera Romania, in spitale, scoli, pe strazi, in paduri si pe ape. Ce face un popor mioritic in astfel de situatii? Isi pune tichie de margaritar. In loc sa curete jegul, devine ultranationalist si pretinde ca este neam de dac, mandru si curajos. Mi-a zis unul pe fb ca poporul roman este unul civilizator. Da…exportam prostitutie si ne dam afara din tara valorile. Un amic din lista m-a acuzat de sentimente antinationale pentru ca nu mai vreau sa inghit blablauri despre daci, chiar daca sunt adevarate. Sapatul dupa cioburi de istorie este la fel de util Romaniei moderne ca si alergatul dupa moaste si dupa cuiburi de pupeze. Adica eu curat jegurile si chiar imi apar tara, asa cum ma pricep, ajut atat cat pot in jurul meu, incerc sa-mi muncesc si pamantul de la tara, dar pentru ca nu mai vreau sa inghit istoria dacilor am sentimente antinationale. Traim in Romania vorbelor goale umflate cu aer si ridicate in vazduh precum balonasele de sapun, frumoase dar efemere. Cine moare ultimul sufocat de duhoarea dihorilor nationalisti sa stinga lumina, ca e pacat sa risipim bunatate de energie.

      • Cred că cioburile de istorie au valoarea lor – să ne îndemne să ne respectăm. Să nu ne lase să mai suportăm jegul…

  8. Osteoporoza identitatii nationale – un diagnostic desprins dintre randurile domniei voastre. Cand natia isi va indrepta coloana, lamuri valorile si prioritatile, poate afla si cine este.
    Macar nepotii sa vada asa minune …

    • Mă tem, doamnă, că din cauza osteoporozei, identitatea naţională, mai îmiedicându-se mai alunecând, a suferit, deja, multiple fracturi.

  9. Constatarea ta imi intareste convingerea ca ne indreptam spre o
    feudalizare a societatii in general si a Romaniei in special… si grofii
    nu erau romanii… si am eliberat Budapesta doar cand eram Regat!

    • Are vreo importanţă dacă seniorii erau neaoşi sau fanarioţi sau maghiari? Important e că, da, ne îndreptăm cu paşi repezi spre fărâmiţarea în feude a ţării. Eu m-aş bucura. Aş scăpa de veşnicele reproşuri care mi se fac atunci când treburile mă poartă prin ţară – „voi, ăştia de la Bucureşti…” Să se chivernisească fiecare pe pământul strămoşesc – în Cnezatul Botoşanilor, în Banatul Severinului, în Scaunul Clujului…

      • Culmea este ca romanii vor unirea cu Moldova. Nu sunt in stare sa se uneasca in nimic, se cearta din orice, se invidiaza reciproc, dar pretind ca se vor uni cu moldovenii. Tulai, Doamne! M-am nascut olteanca. O fi bine? Inspirandu-ma din bancul cu ardeleanul care vede o broasca testoasa si concluzioneaza : ” Asta ori e ceva, ori mere undeva”, zic si eu: romanii ori se unesc ori se faramiteaza si mai tare.

      • Credeţi că românii vor unirea cu Moldova? …că moldovenii nu vor să se întoarcă la „patria mamă” e demonstrat de sondaje. Dar românii? Or fi ei conştienţi de implicaţiile economice şi sociale ale asumării unui asemenea act politic?


Lasă un comentariu

Categorii